lørdag 28. april 2012

Dyre vintage-butikker for eliten

Jøss, hjembyen min har endelig fått en vintagebutikk. Vet du hva en vintage-butikk er? Det er bruktklær, ja, som på Fretex eller NMS gjenbruk, men der slutter også likheten. Vintage er bruktglasuren, de finere årganger av merkevarer og kvalitet, og plaggene skal helst ha en viss alder, dvs. ikke fjorårets Chanel-kolleksjon. Vintage er håndplukkede merkeklær, og det er dyrt. Gjennomsnittsprisen i denne butikken var ca. 800 kr, og det for brukte/gamle klær!

 - Åja, åja, åja, men husk nå at disse plaggene er plukket ut - det er merkeklær, og meget billigere enn da klærne var nye. Vi snakker jo Ralph Lauren og Chloë her!  KANSKJE, til og med, hvis du er heldig, litt CHANEL også!

Jeg var jo på jakt etter skjorter.
- slike klassiske skjorter er jo nå tilbake i motebildet
Ekspeditøren fortalte litt om klærne, og gav noen hint om tidligere pris og sånt.
- den der er egentlig veldig dyr, sånn Ralph Lauren, vet du
Meeen det funker ikke på en som vet, iallfall tror hun vet, hva hun er ute etter. Det var ingen skjorter som passet. Kanskje jeg bare skulle spilt med - å, er det sant! Og så prøvd plagget, og si at det var for langt for meg, at jeg så feit ut i det eller at jeg ikke hadde noen fasong i plagget. Bare skuespill, hele greia.
Kan jeg bruke tights under?

Vintagebutikker er alternativ mote, noe annet enn Bikbok og Lindex, og har nå blitt en trend, det også. Det er nok en av grunnene til at prisene er som de er, i tillegg til at noen har foretatt et utlukningsarbeid i forkjøp. Du må forholde deg til innkjøperens/innplukkerens estetikk (her må man matche), som kan strekke seg over femti år og endel merker og like mange, om ikke flere, stygge klær enn på bikbok, ettersom disse klærne er unike. Hvis du finner en fin genser på bikbok, er det 10 til av dem, så det gjør at butikken i sin helhet er penere enn en hvilkensomhelst vintage-butikk. I en vanlig fast-fashion-butikk er det nye ting du vet åssen kan styles, med tidens farger (MINT OMG!). Det krever mer å bruke et vintage-plagg på en god måte.



Jeg tror inntil videre at jeg foretrekker å lete blant NMS-bunker der jeg må finne ting selv, eller et litt ordentlig sted som UFF, der klærne har en forsvarlig pris, og der man faktisk kan finne mindre enn tiårgamle singleter og hettegensere fra bikbok. Selv om det kan være ekkelt. De har billig-stativer og rabattstativer i vintagebutikker, men der er det stygge merkeklær. Målgruppen for vintage-butikker må være kvinner med inntekt og som bryr seg om merkevarer, og som ikke gidder å rote rundt i håpløse bunker på NMS med grelle gensere. Det er ikke meg. Ikkje enno. Kanskje jeg utvikler den slags stil i fremtiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

lutter øre

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...